Waarom storytelling?

Storytelling is wat ons drijft als mens

 

Onze passie voor storytelling komt voort uit de overtuiging dat een verhaal mensen iets kan vertellen wat op een andere manier niet zou doordringen. Een verhaal weet mensen met elkaar te verbinden. “Waarom storytelling?” is eigenlijk best een gekke vraag. Verhalen zijn onze natuurlijke vorm van communiceren. Mensen maken graag deel uit van een verhaal. Een verhaal voedt de trots, geeft zin aan het werk, stuurt, geeft richting en houvast.

Corporate storytelling brengt de belofte van uw bedrijf tot leven. Het brengt vuur in een onderneming en houdt dat brandend. Dat is van groot belang voor organisaties: altijd in beweging, altijd de noodzaak om mensen te inspireren en te verbinden met elkaar en de doelstellingen van het bedrijf. Het zorgt voor geestdrift en succes.

De waarde van storytelling

 

Uw verhaal is van onschatbare waarde voor uw bedrijf of organisatie: het is het kloppende hart van uw bedrijfscultuur, waar verleden, heden en toekomst samenkomen. Uw werknemers kunnen zich identificeren met de visie en waarden van uw organisatie. Uw relaties weten waar ze op kunnen rekenen. Mensen krijgen inzicht waar u vandaan komt en waar u naartoe wilt. In uw verhaal maakt u de betekenis van uw organisatie zichtbaar en tastbaar.

Wie een bedrijfsverhaal echt wil ontdekken, vastleggen en vernieuwen moet een proces doorlopen van storytelling om het ‘onzichtbare’ zichtbaar te maken. Dat vraagt om andere communicatie met mensen. Minder zenden, meer dialoog. Minder informatie, meer verhalen. Minder bescheidenheid, meer trots.

Waarom storytelling workshops volgen?

CSO: Chief Storytelling Officer

 

Een onderneming leiden betekent consistent zijn, herkenbaar zijn, zelfs voorspelbaar zijn. Dat is de basis van geloofwaardigheid. Leiderschap is expliciet verbonden met de toekomst. Goede leiders zijn in staat de toekomst te visualiseren, voordat deze realiteit is. Wat bindt ons? Waarom zijn we op aarde? Het bedrijf dat zich de tijd niet gunt om deze vraag te stellen en te beantwoorden, doet zichzelf te kort. Immers, het verlangen naar geloofwaardige organisatie- en merkverhalen neemt sterk toe. Als er iets van belang is in deze tijd, is het eenheid van identiteit, eenheid van ambitie. Niet alleen alle neuzen dezelfde kant op, maar ook de bereidheid die kant werkelijk op te gaan. Bedrijven die hun eigen verhaal kennen en dit levend hebben gehouden, zijn in de kern succesvoller. “Waarom storytelling?” zou geen vraag meer moeten zijn.

Succesvolle bedrijven hebben verhalen over: wie zijn wij? Wat maakt ons uniek? Wat is onze oorsprong? Wat is onze droom, missie en ambitie?

Wat is úw verhaal als Chief Storytelling Officer?

 

Waarom storytelling

 

Waarom voor medewerkers

Storytelling met medewerkers zorgt ervoor dat:

  • Je de kans krijgt je eigen persoonlijke bedrijfsverhaal te vertellen
  • Je anderen hoort vertellen hoe zij jou en je organisatie ervaren
  • Je jouw organisatie beter gaat kennen en begrijpen
  • Je geïnspireerd raakt door wat je collega’s vertellen
  • Je een beter beeld krijgt van wat er binnen de organisatie gebeurt

Waarom voor klanten 

Storytelling met klanten zorgt ervoor dat:

  •  Je beter zicht krijgt op de wereld en wensen van de klant
  •  Je meer kansen krijgt om een relatie te bouwen
  •  Je meer zicht krijgt op hoe de klant jouw organisatie ervaart
  •  Je kunt bouwen aan specifieke klantenverhalen
  •  Je kunt bouwen aan een customer journey