Wat is corporate storytelling?

Waarom verhalen?

 

Corporate storytelling: wat, hoe en vooral waaróm? Verhalen zijn in staat mensen te laten zien en beleven wat anders niet zou doordringen. Verhalen verklaren corporate waarden. Verhalen geven gezicht aan missie, visie en ambitie van een bedrijf. Verhalen verbinden mensen met elkaar, betrekken ze bij het bedrijf, inspireren, enthousiasmeren, maken mensen trots op wat ze met elkaar doen. Met corporate storytelling zet u uw organisatie succesvol in beweging. U zorgt voor een verhaal dat mensen aanspreekt, overtuigt en verbindt. Intern én extern. Niet voor de korte termijn, maar duurzaam.

 

Corporate storytelling: zoek de emotie

 

We kunnen ons soms nog zo rationeel opstellen, uiteindelijk laten we ons graag meeslepen door een onweerstaanbaar verhaal. We laten ons graag raken, beroeren en zo kunnen we ineens beseffen dat we ‘iets hebben’ met een bedrijf, een merk en een organisatie. Storytelling is een instrument dat de emotie zoekt. Dat is uitdagend. Vooral omdat veel corporate, bedrijfs- en organisatieverhalen doorgaans een puur rationale invulling hebben. Mensen verbinden zich het makkelijkst aan mensen en verhalen die hen emotioneel raken.

Wat is corporate storytelling - presenteren voor een groep

Wat is corporate storytelling?

 

Corporate storytelling is een inspirerend communicatiemiddel dat mensen bij boodschappen betrekt en drempels wegneemt. Corporate storytelling brengt het verhaal van merk, organisatie en bedrijf tot leven. Meer commitment in de organisatie, ‘alle neuzen dezelfde kant op’, nieuw vuur en passie in de organisatie, leiderschap ontwikkelen, samenwerking bevorderen: corporate storytelling is zeer veelzijdig inzetbaar.

 

Werken aan een gezamenlijk doel

 

Mensen hebben de behoefte om deel uit te maken van een groter geheel en bij te dragen aan een gezamenlijk doel. Storytelling kan de bedrijfscultuur versterken of een organisatie door een veranderingstraject loodsen. Medewerkers worden betrokken bij de kern en de toekomst van de organisatie, leggen zelf verbanden, vertellen over hun persoonlijke ervaringen en hun connectie met het bedrijf en halen anekdotes over memorabele momenten aan. Authentieke verhalen van medewerkers en klanten zijn het goud van elke organisatie. Zij zorgen voor gevoel en geloofwaardigheid in het bedrijfsverhaal.