Storytelling People verbindt mensen en organisaties met storytelling workshops, trainingen & leiderschap
In organisaties gaat het om productiviteit, winstgevendheid en continuïteit. Maar organisaties hebben ook missie, visie en kernwaarden geformuleerd om daar invulling aan te geven.
Probleem van veel organisatieverhalen is dat ze vaak erg algemeen zijn en weinig tot de verbeelding spreken. Een goed verhaal met een emotionele impact doet dat wel. Dat zorgt voor verbinding tussen mensen, want verhalen die je samen deelt geven een gevoel van verwantschap. Zo werkt dat binnen culturen, maar ook binnen organisaties. Het verschil met rationele benaderingen – waarbij alleen feiten en cijfers worden gebruikt – is dat verhalen hoofd en hart met elkaar verbinden. Een verhaal spreekt mensen aan, omdat wij gewend zijn door middel van verhalen te communiceren. Bovendien blijven verhalen langer hangen en zijn ze gemakkelijker na te vertellen dan abstracte feiten.
De missie, visie en doelstellingen van een bedrijf versterken het geloof in realisatie. Een succesvolle visie leidt tot een gemeenschappelijke droom. Alle ondernemingen of projecten, groot of klein, beginnen in de geest. Zoals Stephen Covey zegt: ‘alles wordt tweemaal geschapen: eenmaal in de geest en eenmaal in de materie.’ Het begint met verbeelding en het geloof, dat wat nu nog slechts verbeelding is, op een dag realiteit kan worden.
Het visieverhaal neemt mensen mee van waar ze nu zijn, naar waar ze heen kunnen. Het verhaal deelt het toekomstbeeld en zorgt er voor dat mensen zich hier comfortabel bij voelen. De uitdaging is om een geloofwaardig verhaal te vertellen over de toekomst, terwijl de toekomst nog onbekend is.
Leiderschap draait om het in beweging brengen van mensen. Een goed verhaal overtuigt en enthousiasmeert mensen. Goede leiders weten hun medewerkers te binden met verhalen. Zo was het vroeger en zo is het nog steeds. Met storytelling zorgt u ervoor dat uw missie, visie en kernwaarden verhalend worden doorgegeven. Alleen zo worden medewerkers onderdeel van hetzelfde onstuitbare, verbindende verhaal.
Over visie vertellen geldt: in de beperking toont zich het meesterschap. Houd het simpel. Iemand kan maar een beperkt aantal elementen tegelijk onthouden. De uitdaging wordt gestimuleerd door uw passie, niet door volledigheid.
Kernwaarden vertellen waar uw organisatie voor staat. Uw medewerkers kunnen zich eraan optrekken, uw klanten kunnen er op vertrouwen. Waarden waar u samen voor staat vormen het fundament onder de organisatiecultuur.
Door een beperkt aantal kernwaarden te kiezen, houdt u focus en blijft voor medewerkers en stakeholders helder waar u voor staat. Wanneer de kernwaarden van uw organisaties geïdentificeerd zijn, begint het belangrijkste werk: de waardes tot leven brengen. Waarden op zich zijn abstracte woorden die nog weinig verbinding tot stand brengen. Door de waardes in een persoonlijk verhaal te plaatsen, krijgen ze richting en betekenis. Kernwaarden komen tot leven in persoonlijke verhalen van medewerkers. Het is daarom essentieel om die verhalen op te halen en te delen.
Storytelling People gelooft in de kracht van het persoonlijke verhaal en de corporate story om mensen te verbinden. Wij enthousiasmeren mensen en organisaties met gerichte storytelling verhalen, programma’s, workshops, trainingen, campagnes en onze OneStory® App.
Storytelling People
Karstraat 38
5301 BR Zaltbommel
T 0418-841957
E info@storytellingpeople.nl
Corporate storytelling maakt het abstracte bedrijfsverhaal toegankelijk in verhalen van en voor mensen.